מטאוורס. הטרנד החם ביותר בעולם הטכנולוגיה והעסקים.
אז אם גם אתם שמעתם על המטאוורס (ואם לא, אז עדיין לא מאוחר) , ואתם קצת מבולבלים- הכתבה הזו בשבילכם.
בדיוק בשביל שלא תישארו מאחור, הכנו את סדרת הכתבות החדשה שלנו על עולם המטאוורס וההשפעה שלו על ארגונים ועל חווית הלקוח.
אבל לפני שאנחנו קופצים לשימושים של המטאוורס בארגונים כדי לספק חווית לקוח חדשנית, מה זה בכלל המטאוורס? איפה נפגוש אותו? מה הוא כולל?
המשיכו לקרוא
מה זה מטאוורס?
אפשר לתאר את המטאוורס, כסביבה וירטואלית תלת מימדית. כזו שמדמה את העולם האמיתי.בה אנשים יכולים לתקשר זה עם זה, לקנות, לעבוד ולבלות אחד עם השני.
מעין שדרוג של האינטרנט של ימינו, הדו מימדי והשטוח, לצורה תלת מימדית ומרחבית חדשה, באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדשה.
מטרת המטאוורס, היא לאפשר את ביצוע כל הפעולות, החוויות וההתנסויות שאנשים רגילים אליהם בעולם הפיסי, כך שיקרו בעולם הוירטואלי. לדמות את החיים האמיתיים בעולם הדיגיטלי, ולייצר אינטראקציות באמצעות אוואטרים, ובינה מלאכותית.
אנשים (וירטואליים), יוכלו לתקשר עם אנשים וירטואליים אחרים, ובנוסף להיות במקומות (לכאורה) פיסיים, כגון – קניונים וחנויות וירטואליות, שנראים ממש כמו שהם נראים בעולם האמיתי.
מי שביקר במטאוורס מתאר תחושה מועצמת של נוכחות במרחב. כלומר, ההרגשה היא של כניסה לתוך “עולם” שעוטף אותך בכל המימדים.
במטאוורס יש יותר ביטוי לאינטראקציות עם מחוות פיזיות, תנועות עיניים וקול. לכן , המטאוורס היא יותר מרק רשת וירטואלית.
איך נכנסים לעולם הוירטואלי של המטאוורס?
הגישה למטאוורס אפשרית באמצעות מכשירים שונים – טאבלטים, סמארטפונים ומכשירי מציאות מדומה.
נכון לעכשיו, קיימות מספר פלטפורמות מטאוורס שכבר זמינות לצרכנים, כמו Decentraland, The Sandbox ו-Roblox.
מערכת כלכלה עצמאית ומודל עסקי Direct-To-Avatar
כיום, הולך ומתפתח בעולם, המודל העסקי של Direct-To-Avatar. זהו שוק המאפשר למותגים למכור ייצוגים דיגיטליים של המוצרים שלהם (נעליים, בגדים, תיקים, משקפיים, משקפי שמש ואביזרים אחרים), לאוואטרים של הלקוחות (הייצוגים הוירטואליים של הלקוחות), למשחקים ולעולמות וירטואליים אחרים.
מדובר בפיתוח מוצרים שנמכרים ישירות לישויות הווירטואליות בעולם הוירטואלי (יישומי NFT). לקוחות בעצם יכולים לקנות נכסים דיגיטליים, הידועים כ- NFT, באמצעות שימוש במטבעות קריפטו למיניהם.
הערכה היא שבקרוב נראה יישומים שבהם נכסים דיגיטליים הנקנים בכסף וירטואלי מומרים בעולם הפיסי לנכסים אמיתיים.
מטאוורס. למה דווקא עכשיו?
הבסיס למטאוורס הוא לא חדש. מי שיש לו ילדים צעירים יותר בגיל ההתבגרות, מכיר מן הסתם את משחק המיינקראפט (שהושק ב- 2011) ואת פורטנייט (שהושק ב2017). שניהם מבוססים על חוויה וירטואלית.
הקורונה, גם פה, תרמה את חלקה להתפתחות עולם המטאוורס.
החיבור והעבודה מרחוק צברו תאוצה, ובהתאם, גם הפתרונות הטכנולוגיים המותאמים לזה התפתחו במהירות מדהימה.
מרביתנו מכירים את הזום והטימס אבל, פייסבוק לדוגמא, כבר לקחו את זה צעד קדימה. הם השיקו ב- 2021 יישום של חדרי פגישות וירטואליים (Horizon Workrooms).
גם הלקוחות כמובן כבר התרגלו לשימושים וירטואליים- התרגלו לקנות בדיגיטל, לקבל שירות מרחוק באמצעים דיגיטליים כאלה ואחרים. לכן, ההערכה היא שהעולם הוירטואלי יילך ויתפתח, יתרחב ויתעצם, עד ל… מטאוורס.
הטכנולוגיות שעומדות בבסיס המטאוורס
המטאוורס מתבסס על 3 טכנולוגיות מרכזיות:
- מציאות רבודה (Augmented Reality - AR) משלבת אלמנטים דיגיטליים עם המרחב הפיזי כדי לספק מידע רלוונטי ולהעצים את ההבנה של נושא כלשהו. עוד על דוגמאות לישומי AR אפשר למצוא כאן
- מציאות מדומה (Virtual Reality - VR) סביבה טכנולוגית וירטואלית המספקת חוויה רב חושית. לצורך זה יש להשתמש במשקפי ה-VR.
- מציאות מעורבת (Mixed Reality – MR) היא השילוב של עולמות וירטואליים ופיזיים. משלבת טכנולוגיה הולוגרפית ומציאות רבודה.
- טכנולוגיות ה- Web 3.0- הוא ההתפתחות הבאה של האינטרנט, הבנויה באופן שמאפשר ביזור.
למה זה כדאי?
האמת היא שהמטאוורס כעולם אחד מחובר עדיין לא קיים.
העולם הזה הוא די בראשיתו. גם מבחינת היישומים העסקיים הפרקטיים שניתן לממש בו. בשלב זה, זה מרגיש יותר כגימיק חדשני. רוב היישומים המטאוורסים הראשוניים, מוגבלים או נמצאים בעיקר בתחום המשחקים. לכן, מותגים רבים דוחים השקעות בתחום הזה.
אבל ככל שהדורות הצעירים יותר מבזבזים יותר זמן וכסף בעולמות הווירטואליים האלה, סביר יותר שחברות ישקיעו בהם (רק כדי לסבר את האוזן – באפריל 2021 לבד, שחקני Fortnite בילו יותר מ-3.2 מיליארד שעות במשחק).
זוכרים יותר
מחקרים מראים, שכמות המידע המאוחסן בזיכרון שלנו גדול ב- 70% כאשר משתמשים ב- AR (מציאות רבודה- Augmented reality). תחשבו על האופן שבה תפיסת המותג “מוטבעת” חזק בראשו של הלקוח, ואיך זה יכול להשפיע על הנאמנות למותג.
קונים יותר
מחקרים גם מראים ש-AR וVR יכולים להשפיע על השורה התחתונה. אחד המחקרים העלה כי 71% מהלקוחות מעידים שהם היו קונים לעתים קרובות יותר אם הם היו יכולים להשתמש במציאות רבודה (AR). ואם לא השתכנעתם, הנה עוד כמה סטטיסטיקות על העלייה הדרמטית בנתח השוק העולמי (במליארדי דולרים) של טכנולוגיות ה- VR , AR ו- MR , בין השנים 2021 – 2028, מתוך אתר statista.
הערכה אחרת מדברת על כך שגודל השוק העולמי של המציאות המדומה והמציאות הרבודה הוערך ב-27.6 מיליארד דולר בשנת 2021, והוא צפוי להגיע ל-856.2 מיליארד דולר עד שנת 2031.
לפי גרטנר, עד שנת 2026, לפחות 25% מהאנשים יבלו לפחות שעה ביום בעולם המטאוורס – בעבודה, בקניות, בלמידה, בפעילות חברתית וכמובן גם בבילויים. עוד הם חוזים כי ל- 30% מהחברות ברחבי העולם יהיו מוצרים ושירותים מותאמי מטאוורס.
חברות טכנולוגיה גדולות (פייסבוק – מטא, מיקרוסופט, NVIDIA ועוד) משקיעות מליארדים בפיתוח פלטפורמה המאפשרת יישום של מרחבי מטאוורס.
כך שנראה שהתחום הזה יילך ויתפתח עוד בשנים הקרובות.
מותגים שרוצים לשמר את התדמית החדשנית ורוצים לבדל את עצמם אל מול המתחרים, ידרשו להיכנס לעולם הזה די מהר, או לפחות ללמוד אותו כדי להבין מה ניתן לעשות בו.
כשחברות יוכלו למנף את הקשרים הווירטואליים האלה כדי לפתור “נקודות כאב” ללקוחות בדרכים חדשות ופורצות דרך, בזמן אמת, אז המטאוורס יעניק ערך ללקוח ויעלה מידת את המעורבות של הלקוח עם הארגון.
האתגר יהיה להבין את מסע הלקוח ולמצוא דרכים לספק חוויות משמעותיות שבאמת מוסיפות ערך בעולם הוירטואלי הזה.
והעכשיו לפרקטיקה, איך תראה חווית הלקוח בעולם המטאוורס? לחצו לכתבה המלאה
הישארו מעודכנים לכתבות הבאות על עולם המטאוורס!
רוצים לספק ללקוחות שלכם חווית לקוח חדשנית בעולם המטאוורס ? ? ?
הירשמו עכשיו, ונחזור אליכם בהקדם עם כל הפרטים על ההרצאה החדשה שלנו שתעזור לארגון שלכם להמשיך ולהוביל גם בעולם המטאוורס.
מילוי הפרטים מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של האתר