10 שימושים שונים ב- Augmented Reality לשיפור חווית הלקוח

כולנו חיים כיום בעולם של חוויות, בעולם של רגש, של מעורבות.

הטכנולוגיה מאפשרת לכולנו לחוות הרבה יותר חוויות מפעם, כי אנחנו כבר יכולים לחוות את החוויות של אנשים אחרים (דרך הרשתות החברתיות לדוגמא), בלי בכלל להיות נוכחים באירוע.

הטכנולוגיה בעצם קיצרה את המרחק בינינו לבין המקום או האירוע וגרמה לנו להרגיש כאילו אנחנו באמת שם.

טכנולוגיית המציאות הרבודה (Augmented Reality)  לוקחת את המגמה הזו צעד אחד קדימה, ומאפשרת לנו “להיכנס לתוך הסיטואציה” גם בהיבטים שלא חשבנו עליהם כלל.

חברות רבות עובדות כיום על שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה כדי להעצים את חווית הלקוח מהמוצרים או השירותים שלהן.

לפי חברת המחקר Global Market Insights, שווי השוק של מציאות רבודה צפוי לעלות ב- 80% עד שנת 2024 ולהגיע לכ- 165 מליארד דולר.

מהי מציאות רבודה – Augmented Reality – AR

מציאות רבודה - Augmented reality in retail

המציאות הרבודה היא תמונת מציאות שמעובדת ע”י מחשב במטרה להעצים את תמונת המציאות ולייצר חוויה לכאורה אמיתית של המציאות שלא באמת קיימת.  

הטכנולוגיה של מציאות רבודה (Augmented Reality – AR) מטשטשת בעצם את הגבול בין מה שנוצר באופן ממוחשב לבין מה שבאמת אמיתי, על ידי הדגשת החוויה תוך שימוש בחושי הראייה והשמיעה.

מה ההבדל בין מציאות וירטואלית למציאות רבודה

הטכנולוגיה של המציאות הוירטואלית (Virtual Reality) מציגה מציאות אלטרנטיבית. כלומר, מציאות שכולה מעובדת ע”י מחשב ואינה חלק מהמציאות שבה אנו נמצאים (יכול אולי להיות כלי יעיל למי שרוצה לברוח מידי פעם מהמציאות למקום שקט יותר, במקום לצאת לחופשה 😊)

לעומת זאת, הטכנולוגיה של המציאות הרבודה (Augmented reality) מתבססת על המציאות שבה אנו נמצאים ומוסיפה רבדים נוספים של מידע. בעצם מדובר פה ב”הרחבת המציאות” והעצמת החוויה.

10 ענפים שעושים שימוש בטכנולוגיית המציאות הרבודה לשיפור חווית הלקוח

עולם הקמעונאות

הטכנולוגיה של מציאות רבודה היא כלי רב עוצמה לשימוש בחנויות קמעונאיות על מנת להעצים את חווית הלקוחות שהגיעו לחנות. אבל, זו גם הזדמנות מרגשת לספק חוויות ללקוחות שאינם נמצאים בחנות כלל.

אחת הדוגמאות הטובות לשימוש במציאות רבודה היא של חברת Nike, שמאפשרת ללקוחות לעצב בעצמם את נעלי הסניקרס שהם רוצים.

ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיה של AR במצבים בהם הלקוח זקוק למידע נוסף, ובאמצעות הטכנולוגיה ניתן להמחיש לו את המוצר והתועלות שלו בצורה מוחשית וטבעית יותר. באופן זה, מחסום הקניה של הלקוח יורד, כי לכאורה הוא “הרגיש” את המוצר וכבר לא “קונה חתול בשק”.

עולם התיירות

די בטוח שאתם אוהבים לתור את העולם ולחפש חוויות חדשות. תארו לכם שכשאתם נכנסים למוזיאון, הייתם יכולים לראות את ההסטוריה (הלכה למעשה, באמצעות AR ), במקום רק לשמוע מישהו שמסביר לכם על ההסטוריה הזו – חוויה רב מימדית. אני די משוכנעת שאם הייתם נכנסים לארמון כדי לראות איך “חיו פעם”, החוויה היתה נראית אחרת לגמרי באמצעות המציאות הרבודה.

עולם האופנה

בשנים האחרונות קיימת כמובן עליה בהיקף הרכישות באינטרנט. ככל שאנשים מתנסים ברכישה באונליין, וחווים את הנוחות בקניה, כך הם מוכנים לרכוש מוצרים שפעם היו רגילים לרכוש בסניפים פיסיים בלבד – כגון: הלבשה והנעלה.

אולם, כשמדובר בהלבשה והנעלה, עדיין לאנשים יש חסם להשלים את הקניה באונליין, ובד”כ הם משתמשים באינטרנט לחפש מידע אחר המוצרים שהם מחפשים, ואז הם עוברים למישור הפיסי – החנות, ושם משלימים את הקניה.

מבחינת הלקוח – יש פה 2 ערוצים שמשתלבים בחווית הקניה. הערוץ הפיסי והערוץ הדיגיטלי.

מבחינת המותג – מתרחש נתק בתהליך הקניה. כלומר, אם הלקוח לא השלים את תהליך הקניה באינטרנט, החברה צריכה “להתאמץ” כדי להשאיר את הלקוח מעורב מספיק כדי שיהיה לו את הרצון להשלים את הקניה.

שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה יכולה לפתור בקלות את הבעיה ולהוריד את חסם הקניה בתהליכי קניה באונליין. כך, יוכל הלקוח “לראות את עצמו” עם פריט הלבוש או עם הנעל המבוקשת, או עם כל הסט, כדי לבחון איך נראה השילוב של הפריטים עליו, ולהחליט באונליין על המשך ביצוע הקניה.

דוגמא טובה לזה אפשר לראות ב- Gap, שפתחו אפליקציה המאפשרת ללקוחות “למדוד” בגדים, מהבית, כאילו הם נמצאים בתוך החנות עצמה.

עולם הקוסמטיקה

אחת הבעיות של לקוחות כשהן באות לרכוש מוצרי איפור היא העובדה שהן לא באמת יודעות איזה מוצר יתאים להן, במיוחד כשהקניה נעשית באונליין. טכנולוגיה של מציאות רבודה יכולה לסייע בדיוק בנקודה הזו – לעזור ללקוחות לחוש את המוצר ולראות את התוצאה הסופית של השימוש בו.

דוגמא טובה לכך אפשר לראות בחברת Sephora שהטמיעה לאחרונה אפליקציה המאפשרת ללקוחות להתנסות במוצרי הקוסמטיקה של החברה, ממש מבית הלקוחות. האפליקציה סורקת את הפנים של הלקוחה, מדמה את המיקום המדויק של העיניים והשפתיים ומאפשרת ללקוחה להתנסות עם מוצרי האיפור השונים. הלקוחה יכולה להתנסות במגוון מוצרים וסגנונות וכמובן לרכוש באונליין במידה והיא אוהבת את המראה. בנוסף, הלקוחה יכולה גם לצפות בהדרכות על דרכי האיפור השונות, ולראות בעצם את דרך האיפור על הפנים שלה, וזה הרבה יותר אפקטיבי עבור הלקוחה, מאשר לצפות בהדרכה מוקלטת בהשתתפות דוגמנית.

תחום החינוך

גם עולם החינוך עובר מהפכה בשנים האחרונות. לאט מידי בארץ לדעתי (אבל זה כבר נושא לפוסט אחר). בעידן שבו קהל הלקוחות של בתי הספר הם ילדי דור ה- Z, למידה באמצעות ישיבה בכיתה והאזנה למורה שמרצה – לא פלא למה יותר ויותר ילדים מפתחים קשיים בריכוז. הקצב פשוט לא מתאים להם.

שימוש בטכנולוגיה של המציאות הרבודה יכולה בהחלט לסייע פה. שיעורי ההיסטוריה והתנ”ך, הגיאוגרפיה, הביולוגיה ועוד היו יכולים להיות הרבה יותר מעניינים והלמידה היתה יכולה להיות הרבה יותר משמעותית, כשחווית הלמידה היא הרבה יותר עוצמתית ומותאמת לקצב החיים של  התלמידים. במקום לנתח את ההסטוריה “מבחוץ” יכולים התלמידים לנתח את ההסטוריה כשהם חווים בעצמם (לכאורה) את המציאות כפי שהיתה.

התעשיה הכבדה

גם התעשיה המסורתית מתקדמת וגם מה שהיה low tech עושה שימוש נרחב ב- hitech. שימוש במציאות רבודה יכול לסייע בביצוע עבודות תחזוקה במכונות, כפי שעשו בחברת Caterpillar.

ענף הבניה

מציאות רבודה - augmented reality in construction industry

היכולת לבצע סימולציות מתקדמות מאוד חשובה בענף הבניה. פונקציונליות זו ניתנת למימוש בין היתר ע”י טכנולוגית המציאות הרבודה. החל מתרומה נכבדה לתהליכי השיווק והמכירה של נכסים ללקוחות, עבור דרך תהליכי ההדרכה של העובדים, ואפילו דרך אפשרות לחיסכון בזמן, תקציב ומשאבים הנובעים מיכולות הסימולציה המתקדמות של תהליך הבניה עצמו שמאפשרים לצפות צווארי בקבוק בתהליך.

ענף הפרסום

ענף הפרסום הוא תחום מאוד יצירתי מעצם הגדרתו. הטכנולוגיה של המציאות הרבודה משתלבת פה יופי כמו כפפה ליד. אם עד היום הפרסומות היו דו מימדיות וניתן היה לראותם במסגרות תחומות כגון: טלויזיה, מסך מחשב, מסך הטלפון, הרי שמהיום הביטוי “כל העולם במה” מקבל מימד נוסף (תרתי משמע) באמצעות האפליקציה של skrite – גם השמיים הם לא הגבול עבור עולם הפרסום. תחשבו על הסיטואציה שבה אתם הולכים ברחוב ורואים יחד אתכם פרסומות מהלכות – כלומר, פרסומות של מותגים שמרצדים בשמים, בין העננים.

תחום הבריאות

אחת הבעיות הקיימות היום בתחום היא היכולת לנתח מידע רב, להפוך אותו לתובנות ולהציג אותו בפני הרופא בזמן הקריטי. הטכנולוגיה של המציאות הרבודה מאפשרת לדוגמא לרופאים לצפות במידע נוסף על המטופל בזמן ניתוח, בנוסף לאפשרות להציג סימולציות לפני ביצוע הניתוח עצמו.

תעשיית הרכב

גם בתעשיית הרכב אפשר לעשות שימוש בטכנולוגיית המציאות הרבודה, בעיקר לאור העובדה שאנחנו צועדים לעבר עתיד של מכוניות אוטונומיות, בו המכונית נוהגת את עצמה ולנו נותר רק להנות מהנוף…

במכוניות, השמשות השקופות יכולות להוות פלטפורמה טובה ליישום של מציאות רבודה, אשר מאפשרת לנוסע לקבל מידע נוסף על תנאי הדרך, תוך חיבור למידע אודות המיקום של המכונית (בדומה למה שעושה היום waze). כך, לא נצטרך עוד להציץ במסך הטלפון הנייד כדי לראות לאן לנסוע, ואפשר יהיה להתסכל קדימה ולראות הכל על השמשה הקדמית של הרכב.

מהו ה- ROI של שימוש בטכנולוגיית המציאות הרבודה?

נאמנות הלקוחות היא המפתח לגידול בהכנסות המותג. מחקרים רבים מראים את היתרונות של נאמנות הלקוחות: לקוחות חוזרים נוטים להשקיע 33% יותר מאשר לקוחות חדשים. לקוחות מעורבים יותר, קונים 90% יותר מלקוחות שאינם מעורבים, ומשקיעים 60% יותר בכל עסקה.

טכנולוגיית ה- AR מסייעת למותגים להעמיק את המעורבות עם הלקוחות ולספק להם חוויית לקוח יוצאת דופן. זה מאפשר ללקוחות אינטראקציה חדשה עם המוצרים לפני הרכישה, ומסייע להם להפוך ללקוחות משלמים בעלי שווי לקוח גדול יותר.

מה צופן העתיד בתחום המציאות הרבודה?

הטכנולוגיה של המציאות הרבודה נמצאת עדיין בחיתוליה. מרבית החברות, אינן משתמשות בה עדיין. נראה שאנחנו נמצאים כרגע רק בתחילת תחילתו של התהליך. אבל, החברות הגדולות בעולם (גוגל, פייסבוק ואפל) כבר עושות השקעות משמעותיות בפיתוח יישומים בטכנולוגיה הזו, ולכן בשנים הקרובות נראה מן הסתם צמיחה משמעותית בהיקף היישומים המבוססים על הטכנולוגיה של מציאות רבודה, ובהשפעתה על חווית הלקוח בכל תחומי החיים.

צריך רק לזכור שהטכנולוגיה היא אמצעי. היא אינה המטרה. מה החברות יחליטו לעשות עם הטכנולוגיה הזו – היישומים, בהם טמון הערך העסקי האמיתי – לייצר חווית לקוח נוחה יותר, פשוטה יותר, מתאימה יותר לעידן הדיגיטלי – וכתוצאה מכך – לקוחות נאמנים יותר ונלהבים יותר.  

ונקודה נוספת למחשבה – אם נכון להיום חברה שרוצה לפתח יישומים במציאות רבודה צריכה לפנות לחברה שתפתח עבורה יישומים כאלה, הרי שלא מן הנמנע שנראה בעתיד יותר ויותר פלטפורמות שיעזרו למשתמשי הקצה (קרי, משווקים ומיישמים) לפתח יישומים במציאות רבודה ללא כתיבת שורת קוד אחת (כמעט).

עכשיו נשאלת השאלה – כיצד אתם יכולים לעשות שימוש בטכנולוגיה הזו בחברה שלכם, עבור הלקוחות שלכם או אף העובדים שלכם?

 

השארת תגובה